zaterdag 11 april 2009

les 26 - 2e element

Zoals aangekondigd, gaat vandaag het 2e element van het beeld z'n intrede doen. Het 2e element is de steeksleutel. In mijn hoofd is dat een dunne, platte vorm, dus die heb ik van karton gemaakt. De vorm is eigenlijk 2-dimensionaal, maar door te buigen kan het 3-D worden.
Zo'n vorm uitsnijden lukt nog wel, maar daarna komt het moeilijke gedeelte: HOE gaat deze vorm zich verhouden tot de andere vorm? Dat is een kwestie van veel spelen, veel uitproberen en goed kijken.
Bij de eerste combinaties (zie links) bleef het karton steeds min of meer in 1 vlak, om het piepschuim heen. Maar daardoor werd de piepschuim vorm eigenlijk verhuld, en kwamen beide vormen niet tot hun recht.
Toen ik dat doorkreeg, ben ik het karton veel meer gaan draaien. En toen ontstonden er opeens beelden waarbij de vormen elkaar versterken (rechts). Uitgaande van deze compositie ben ik gaan kijken om het zo klaar is, of dat er nog iets aan het karton moet veranderen. Toen heb ik aan een kant (de bovenkant) het karton nog verder verlengd. Leuk detail zijn de satéprikkers, die ik eerst alleen uit praktische overwegingen had toegevoegd, maar ze blijken ook in het beeld heel goed te werken!
Volgende stap? Terug naar de tekening: daar zat nog een grappig element in. Dus mijn eerste gedachte was: er moet nog iets extra's in het beeld, een extra vorm, waardoor het geheel grappig wordt. Waarop Evert zei: vergeet even de tekening, de vraag is: heeft het beeld nog iets nodig? En het antwoord: nee, eigenlijk niet. Het is best goed zo. En het grappige kan misschien ook in iets anders tot uiting komen. Bijvoorbeeld de satéprikkers zijn wel luchtig.
En dus is het nu tijd om over te gaan tot de definitieve uitvoering - volgende week. Ondertussen ga ik nadenken in welk materiaal ik de (nu nog) kartonnen vorm wil maken.

Geen opmerkingen: