zaterdag 28 maart 2009

les 24 - ruimtelijke tekeningen?

De laatste 7 lessen, vanaf vandaag, zijn weer Ruimtelijk Werken. Met Evert van Kooten-Niekerk als docent. In het eerste jaar heeft hij ook 2 blokken gegeven.

Dit wordt een blok met een missie. We gaan nu serieus een beeld maken. En dat beeld moet op een bepaalde, zelf te bepalen, plek passen. We gaan dus niet alleen maar experimenteren, maar ergens naar toe werken. Niet naar de 'schatkist' lopen en wat voorwerpen bij elkaar graaien en tot een compositie vormen, zonder doel, zonder uitgangspunt. Nee, stap voor stap het proces doorlopen, in voor- en tegenspoed.

Voor stap 1 had Evert ons gevraagd om een aantal vormen mee te brengen die je aanspreken. Bij mij zijn met name hele simpele vormen, of spiraalachtige vormen. En ik had ook 2 van de schelpen meegenomen uit Nieuw Zeeland.

De opdracht was om aan de hand van je voorwerpen tekeningen te maken, die we dan later als basis voor het beeld kunnen gebruiken.
Mijn eerste tekeningen leverden me weinig nieuwe inzichten op. De spiraallijnen, het draaiierige en de de frutsels met dunne lijntjes en dikkere massa's, ik ken het wel...:

Misschien heb ik al te veel over vormen nagedacht; het is al te veel aan de orde geweest. En natuurlijk is het niet slecht om je voorkeuren te kennen, maar het was tijd om daarvan af te wijken. Tenminste, dat vond ik zelf ;).

Om nieuwe impulsen te krijgen, heb ik daarom van al mijn mede-cursisten wat nieuwe voorwerpen gekregen, zoals een potlood en een aansteker en een steeksleutel; vormen die nooit zelf zou meebrengen. En daarmee heb ik weer tekeningen gemaakt. Het resultaat is heel anders! Er onstaan opeens stevige composities, interessante beelden. Meer diversiteit ook. Volgende keer eens kijken wat ik daarmee kan gaan doen!

Geen opmerkingen: