zaterdag 24 januari 2009

les 16 - terug naar het platte vlak!

Vandaag begon een nieuw blok 'plat vlak', met docente Ineke Kanters. Ik had erg veel zin om weer te gaan schilderen. Schilderen is heel direct, je kunt snel dingen uitproberen.
En natuurlijk was de grote vraag weer: wat wil je maken?... Ik heb geen concrete onderwerpen in mijn hoofd, maar wel iets met licht (versus donker) en transparantie.

Als 'opwarmertje' kregen we weer (net als vorig jaar) een opdracht om een interpretatie van een bestaand schilderij te maken. Dat bestaande stuk was het roze-paarse ding hiernaast. Ik vond het echt helemaal niks. Ik vind de kleuren heel lelijk, de voorstelling doet me niks, kortom ik werd er sjagrijnig van. Met als gevolg dat ik juist andere kleuren heb gekozen, en uit de voorstelling alleen het kronkelige heb gehaald.

We hadden een half uur de tijd om iets te maken. Zie hier rechts mijn interpretatie:
Het resultaat heeft me wel verbaasd. De kleuren zijn minder erg dan ik had verwacht, en het kan eigenlijk best wat worden...

Zoals gezegd, ik had echt niks met dat schilderij. Wie schetst dan ook mijn verbazing toen Ineke vertelde dat het een doek van Mark Rothko is! Rothko, bekend van de stralende kleurvlakken (zie foto hiernaast), die intens en kwetsbaar zijn en direct op je emotie spelen, direct naar de onderbuik. Ik vind zijn rustige werk erg mooi! Het past bij mijn idee van transparantie, licht, helderheid.

Anyway, dit geleerd hebbende, zijn we daarna weer met ons eigen werk aan de slag gegaan.

Ik heb echt gefocust op het licht vandaag. Ik heb expres op de gladde kant van het karton gewerkt, zodat je de verf nog lang kunt weghalen (zo zijn dan ook de witte vlekken ontstaan). Ik wou iets met een rijzende figuur of zo, maar dat is uiteindelijk een abstracte blauwgrijze vlek geworden. Eerst liep die door naar de onderkant van het schilderij, maar dat was te duidelijk. Dus er is onderin een soort grijze schaduw voor in de plaats gekomen.

Overigens is het werk eerst 'landscape' opgezet, maar over het algemeen kan ik geloof ik beter uit de voeten met verticaal.

Ik ben best tevreden met het eindresultaat, al vind ik dat het toch wel veel lijkt op voorgaande werken. Dat komt ook vooral door de kleuren. Volgende week ga ik eens aan de slag met blauw en roze en groen, geheel tegen mijn gevoel in. Wie weet wat dat oplevert!

Geen opmerkingen: